PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z INFORMATYKI

  1. Wymagania wobec ucznia:
  2. Ucznia obowiązuje na każdej lekcji zeszyt przedmiotowy w kratkę i podręcznik.
  3. Uczeń systematycznie przygotowuje się do zajęć lekcyjnych.
  4. Stara się w miarę swoich możliwości aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
  5. Przestrzega regulaminu pracowni komputerowej.
  6. Prawa ucznia na lekcjach informatyki:
  7. Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do lekcji 2 razy w ciągu półrocza. Za każde nieprzygotowanie otrzymuje jeden minus (-) . Jeżeli uczeń wykorzysta limit minusów wówczas za każde kolejne nieprzygotowanie do lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną.
  8. Nieprzygotowanie do lekcji to:
  9. brak zadania domowego,
  10. brak zeszytu, podręcznika,
  11. nieprzygotowanie do kartkówki lub odpowiedzi ustnej.
  12. Uczeń nieobecny z powodu choroby ma obowiązek do nadrobienia zaległości
    w terminie ustalonym z nauczycielem
  13. Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej  i dopuszczającej ze sprawdzianu
    w ciągu 4 tygodni.
  14. Uczeń ma prawo w ciągu półrocza do poprawy 1 wybranej przez siebie oceny.
  15. Aktywność ucznia w czasie lekcji może zostać narodzona plusem (+), trzykrotne uzyskanie plusa powoduje wpisanie oceny bardzo dobrej. Plusa można uzyskać za zadanie dodatkowe (trudniejsze) wykonane na lekcji.
  16. Formy kontroli osiągnięć:
  17. Kartkówki – z trzech ostatnich tematów- NIE MUSZĄ BYĆ ZAPOWIADANE, Jeżeli uczeń nie napisze kartkówki, zobowiązany jest ją napisać w terminie ustalonym przez nauczyciela.
  18. Sprawdziany – BĘDĄ ZAPOWIADANE Z TYGODNIOWYM WYPRZEDZENIEM.
    Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie napisze sprawdzianu, zobowiązany jest go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

Jeżeli uczeń nie napisze zaległego sprawdzianu lub kartkówki w ustalonym
z nauczycielem terminie otrzymuje ocenę niedostateczną.

  • Prace domowe.
  • Aktywność na lekcji.
  • Reprezentowanie szkoły w konkursach, olimpiadach przedmiotowych powala uzyskać ocenę bardzo dobrą lub celująca w zależności od osiągnięć.

Ocena na koniec półroczna i roczna będzie wystawiana za  pomocą  średniej ważonej.

  1. Na lekcjach informatyki  obowiązują następujące kryteria ocen:

1.  stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

  1. posiadł w pełni wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego z informatyki,
  2. sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
  3. jego praca cechuje się aktywnością, samodzielnością i kreatywnością, twórczo i samodzielnie rozwija swoje zainteresowania,
  4. swobodnie korzysta z wielu źródeł w docieraniu do informacji, wykorzystuje funkcjonalnie nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne,
  5. lub jest laureatem konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim albo ogólnopolskim.

2. stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

  1. opanował wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego
    z informatyki,
  2. potrafi zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadań i problemów
    w nowych sytuacjach,
  3. sprawnie posługuje się obowiązującą w informatyce terminologią,

3. stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

  1. opanował wymagania zawarte w podstawie programowej z informatyki  w stopniu dobrym,
  2. poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
  3. stosuje podstawowe pojęcia i prawa ujmowane za pomocą terminologii właściwej dla informatyki, dostrzega własne błędy i dokonuje poprawy,
  4.  stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
  5. opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone podstawie programowej kształcenia ogólnego z informatyki,
  6. rozumie tylko najważniejsze związki i powiązania logiczne między treściami,
  7. rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
  8. posiada przeciętny zasób słownictwa, stosuje podstawową terminologię informatyczną, ma świadomość popełnionych błędów i potrafi je poprawić z pomocą nauczyciela,
  •  stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
  • opanował konieczne, niezbędne do kontynuowania nauki na dalszych etapach kształcenia wiadomości i umiejętności w podstawie programowej kształcenia ogólnego z informatyki pozwalające na wykonanie zadań o niewielkim stopniu trudności,
  • słabo rozumie treści programowe, wiadomości i procedury odtwarza mechanicznie, rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne z pomocą nauczyciela,
  • posiada nieporadny styl wypowiedzi, nie zna podstawowych pojęć informatycznych.
  • stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował elementarnych wiadomości i umiejętności przedmiotu nauczania przewidzianych podstawą programową  z informatyki w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z informatyki,
  • nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela.

7. Stopień ze znakiem plus (+) otrzymuje uczeń, którego wiadomości i umiejętności wykraczają nieznacznie ponad wymagania dla danego stopnia.

8. Stopień ze znakiem minus (-) otrzymuje uczeń, którego wiadomości i umiejętności wykazują drobne braki w zakresie wymagań dla danego stopnia.